Vilde siin, Vilde seal …

Viimastel kuudel olen tundnud rohkem kui kunagi varem, et Eduard Vilde hakkab mu elu üle võtma. Lisaks päevatööle olen ka oma lõputöö otsustanud kirjandusklassikule pühendada, mistõttu on ta mu mõtetes kindlasti rohkem kui pere ja lähimad sõbrad. Seega sündis ka blogipostitus etteaimatavalt Vildest, kirjandusklassikutest ja muuseumidest.

Mul õnnestus eelmisel aastal külastada Kreetal Heraklioni linnas kuulsaima kreeta kirjaniku Nikos Kazantzakise muuseumi.  Muuseum oli atraktiivne, kaasaegne, kuid asus kirjaniku eluloo lähtepunktist üsna ebaolulises hoones – antud majas elas Kazantzakise isa sugulane kostüümikunstnik Yiorgos Anemoyiannis. Muuseumis saab tutvuda küll kirjanikule kuulunud esemete ja arvukate fotode ja käsikirjadega, kuid tegemist ei ole siiski klassikalise majamuuseumiga.

IMG_1470

Muuseum ja kohalik koer. Foto: Lisanna Kurg

Eesti kirjanike muuseumide suur õnn ja eripära peitubki aga just selles, et majad/korterid on terviklikult säilinud koos sisustusega. Need on päriselt olnud kirjanike elukohad ja esemed on täpselt nii nagu klassikute eluajal. Seega on võimalik siiani kogeda üsna ehedat ajas rändamise kogemust ning kujutada ette, kuidas suurkujud oma kodudes elasid.

83

E. Vilde köök. Foto: Lisanna Kurg

Eduard Vilde ja ka teiste eesti kirjanike muuseumid on aeglased muuseumid. Kui viimastel aastatel eesti keelde ilmunud märksõnad on aeglane toit ja aeglased linnad, siis meie suurkujude muuseume võib pidada aeglaseks muuseumiks, sest need pakuvad külastajatele võimaluse aeg tõeliselt maha võtta ja lausa “sunnib” rahunema. Oleme hoidnud ka teadlikult ekspositsiooni ekraanidest vabana, sest järjest enam on tunda, kuidas külastaja tahab neist pääseda. Võib isegi öelda, et me proovime jääda iseendaks ning usume, et suurendame sellega publikus usaldust ning toetust.

Eelnevale toetudes on jätkuvalt kurb tõdeda, et Tallinn ei ole pidanud vajalikuks oma linnas elanud suurmeestele, eelkõige Vildele ja Tammsaarele, tähelepanu pöörata. A.H. Tammsaare muuseumi juhataja Maarja Vaino on hiljuti Sirbile antud intervjuus selgelt avaldanud arvamust, et selliste suurkujude muuseumide olemasolu peaks olema linnale suureks uhkuseks. Klassikud võiksid olla linnale isegi uuteks turundusvõimalusteks. Suurepärane näide suurkujude kasutamisest linna turundamisel on kindlasti Mozart ja Viin, kus kuulsa helilooja nimi ja nägu ehib peaaegu tervet linna. Kuigi Eduard Vildet või Tammsaaret ei saa võrrelda maailmakuulsa heliloojaga, võiks Tallinnas alustada kasvõi siseturistist või kohalikust, sest me kuuleme tihedamini kui ilus oleks, et isegi tallinlased ei tea, et nende linnas selline muuseum asub.

Nikos Kazantzakise puhul on Kreetal veel kummalisem lugu, sest muuseum ei saa kohalikult omavalitsuselt ega riigilt rahastust, kuid kirjandusklassikust on saanud piirkonna esindusnägu või isegi bränd. Kazantzakise nimi ja nägu hakkab turisti saatma omanimelisest lennujaamast alates ning võib üllatada taas sellistes kohtades nagu rand, Kreeta ajaloomuuseum, teised Heraklioni vaatamisväärsused suveniiripood jne. Nikos Kazantzakise puhul on käärid tõepoolest tugevad, sest muuseum ise elab vaid sõprade seltsi annetustest ning pileti- ja kohvikutulust. Samas, linn tunneb suurkuju üle küll uhkust, kuid pole leidnud viisi muuseumi tegevuse toetamiseks.

Postituse algusesse tagasi tulles pean tunnistama, et oleksin kordades rõõmsam, kui Vilde võtaks minu elu asemel üle hoopis Tallinna linna. Et saaks öelda Vilde siin, Vilde seal, Vilde iga nurga peal. Õigupoolest võiks see olla ka Tammsaare või Tuglas, kuid hetkel tundub, et meie suurkujude kureerimine jääb (vähemalt mõneks ajaks) veel peamiselt fanaatikute südameasjaks.

 

Rubriigid: Blogimine. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

2 Responses to Vilde siin, Vilde seal …

  1. kristierkmann ütles:

    See on nii mõnus ja ühtlasi ehmatav tunne, kui avastad, et oled üleni mõnest ideest haaratud. “Elu ülevõtmine” on väga tabav väljend. Mõnikord on hea lasta end vallutada, kuid ühel hetkel tahad end tagasi. Kuid kuidas saada end tagasi nii, et idee hakkaks elama oma elu?

    Tunnistan ausalt, et ma ei ole eriti aru saanud suurkujude majamuuseumidest. Siiani ei ole need mind kõnetanud. Mu meelest on need kunstlikud ja ülesehitatud ning igavad (üldistan, eks ;)). Kodu on kodu ja muuseum on muuseum. Ja tihti püütakse majamuuseumides mängida erinevaid mänge, mille peale hakkan mina kohe jonnima.

    Üks mäng on “see tuba on selline, et lugupeetav just läks ära”. Natuke kriipi. No ja ma ei usu, et tal kõik asjad olid kunstiliselt ja maitsekalt lauale sätitud keset tööhoogu (vaadake korraks enda töölauda ja -keskkonda). Või siis on tuba steriilne ja tuim (tegin toa korda, äkki tulevad külalised, aga ärge te jummala eest sinna diivanile istuge). Siis on populaarne mäng “muidu on kõik samasugune, aga siin on stendid ja seal on moodne tehnika”. Noh, ma saan ju aru küll, et infot on vaja juurde anda, aga ma jälle kohe ei usu. Ja veel on mäng “siin elas kunagi tähtis inimene ja me tegime siia majja ühe toa, kuhu panime igasugused temaga seotud asjad sisse”. Ahah…

    Mulle meeldis Lisanna mainitud “aeglase muuseumi” kontseptsioon ja sellest saan ma aru küll. Arvan, et ma pole lihtsalt ise valmis olnud majamuuseume väisama ja neist vaimustuma. Ilmselt peaks seda teadlikumalt tegema. Ma veel ei tea valemit, aga õnneks on meil kursusel nii tugev muuseumisektsioon, et ehk hakkab ka mulle külge 🙂

    Muidugi ma usun, et Sa, Lisanna, teed olulist tööd ning seda ihu ja hingega. Seda oli siit väga mõnus lugeda. Jõudu, jaksu ja palju häid ideid (paksemat rahakotti ka)!

    Liked by 3 people

  2. Marge Pärnits ütles:

    Mulle meenus kordaseatud lauaga kohe see, kuidas tegime mänguasjamuuseumi kunagi üht näitusejuppi, mis pidi kujutama 1950.-60. aastate poisi tuba. Panime sinna kõvasti igasuguseid ronge ja sõdureid ja kõikvõimalikke muid poiste tollaseid mänguasju ning kõige lõpuks sättis keegi ühe ilusa karu tooli peale istuma. Näituse tegemist vaatama tulnud suureks kasvanud poiss lükkas kerge käeliigutusega karu kummuli ja kommenteeris: “Ühegi normaalse poisi toas ei saaks karu niimoodi laua taga istuda!” Ja tõepoolest – näitus sai kohe parem 🙂

    Liked by 2 people

Lisa kommentaar